El projecte «Zona Mood» sobre la soledat adolescent, del Màster GESAPH, guanyador del Programa Transforma

La 1a convocatòria del Hub d'Innovació Social i Sanitària (HiSS) sobre el repte de la Soledat No Estimada ha fet pública la resolució definitiva dels deu projectes seleccionats per formar part del Programa Transforma 2023-2024. Un dels vuit treballs finals del Màster en Gestió Integral de Serveis en Atenció Primària, Socials i Hospitalaris GESAPH de l'edició 2022-2023 ha estat un dels premiats: el projecte «Zona Mood», que tracta la problemàtica de la soledat adolescent. Ha rebut 80.000 euros de finançament.

El proyecto «Zona Mood» sobre la soledad adolescente, del Máster GESAPH, ganador del Programa Transforma

Innovació a l'atenció integrada

Un grup d'avaluadors experts independents ha estat l'encarregat de valorar les propostes participants. A l'elecció, han tingut en compte que fossin projectes innovadors d'alt impacte per a la ciutadania i escalables al sistema.

Totes les propostes presentades han tingut accés a l'informe d'avaluació, mentre que les no seleccionades rebran àrees de millora que les ajudaran a ser més competitives en convocatòries futures.

Entre les 80 propostes participants, se n'han triat deu, que van presentar el passat 27 de juny, a l'Hospital de Sant Llàtzer de Terrassa, el conseller de Salut, Manel Balcells i Díaz, i el conseller de Drets Socials, Carles Campuzano i Canadès. També hi va ser present la Sra. Sió Heredia, directora executiva del Hub i alumna de l’edició 2023 del Màster GESAPH.

Els guanyadors signaran un conveni de col·laboració amb l’HiSS/CST per començar a treballar durant deu mesos al Programa Transforma, que impulsa i dona suport a projectes innovadors d'atenció integrada capaços de transformar el sistema en l'àmbit sanitari i social.

L'acompanyament del programa implica serveis de suport i finançament de fins a 80.000 euros per proposta i un informe final que descriu les fites aconseguides i defineix els passos següents per tal d'assegurar la viabilitat dels projectes.

La posada en marxa dels projectes s'iniciarà amb els kick-off en què l'equip de l'HiSS es reunirà amb cadascun dels equips en sessions individuals de treball per tal d'avançar en la conceptualització, el desenvolupament i la implementació.

Resoldre un greu problema social

Entre les deu propostes guanyadores, destaca un projecte de la darrera edició del Màster GESAPH: «Zona MOOD», de caràcter multidisciplinari i en què estan implicats professionals de l'àmbit sanitari i social procedents de diferents territoris.

«Zona Mood» s'ha creat per tal de prevenir i detectar precoçment la soledat no desitjada dels preadolescents. S'ha basat en configurar un mètode de treball i les eines necessàries que permetin donar resposta a aquest greu problema social, solucionant problemes de salut, socials i educatius des de l'inici fins al final del procés.

El canvi del cicle de primària a l'ESO és una etapa molt delicada en què es comencen a detectar les problemàtiques de soledat. Per aquesta raó, per poder comptar amb el temps suficient per dur a terme la prevenció, la iniciativa va adreçada a l'alumnat de 5è de primària.

Es basa en tres pilars: la prevenció; l’atenció centrada en les persones, on els alumnes i les seves famílies són els protagonistes, i la integració als àmbits social, sanitari i educacional.

Decisions valorades i compartides

Segons els seus creadors, el «programa Mood» té cinc punts forts que el diferencien de la resta de les iniciatives del mateix àmbit. Primer, s'ha ideat una escala per valorar el risc avalada per professionals. En segon lloc, disposen de l’acreditació del CEI (Comitè d'Ètica de la Investigació), que garanteix un projecte eficaç i segur. També s'ha introduït la figura del Local Influencer, un o una jove que ajuda que els missatges arribin als alumnes més fàcilment que si se'ls transmetessin adults.

Un quart punt important és la creació d'una comissió avaluadora formada per professionals de l'àmbit sanitari i social. Són ells els qui avaluen els i les alumnes amb risc de patir soledat no desitjada i decideixen les actuacions que s'han de prendre. En darrer terme, cal destacar que les decisions són sempre compartides, entre els professionals i les famílies.

El programa pilot dut a terme ha demostrat els beneficis que «Mood» pot aportar. Entre aquests, la integració, la potenciació de decisions compartides i les millores del benestar emocional i les competències relacionals. Un altre avantatge és la reducció de costos a llarg termini gràcies a l'aposta per la prevenció i la disminució consegüent de la pressió assistencial.

Sabies que...?

L'Organització Mundial de la Salut considera la soledat com una de les pandèmies del segle XXI. Segons els estudis consultats pels creadors del «projecte Mood», vuit de cada deu nens i nenes se senten sols tot i que viuen acompanyats. I el 15 % d’entre 10 i 12 anys ha declarat no tenir cap amic.