Presentació del Programa de Farmàcia 2024

La sala d’actes de l’IL3-UB ha acollit aquest 29 de novembre la presentació del Programa de Farmàcia 2024. Durant l’acte, s’ha destacat el compromís del sector farmacèutic amb la formació.

Presentación del Programa de Farmacia 2024

El Sr. Guillem Íñiguez, director general de l’IL3-UB, ha estat l’encarregat de donar la benvinguda als assistents. A continuació, ha parlat el Sr. Ramon Esquerdo, president de la Comissió Assessora, qui ha destacat els interessos que la indústria farmacèutica té en el Programa de Farmàcia des de fa molt de temps.

El compromís amb la formació

El Sr. Ramon Esquerdo ha recordat que, “tot i que la pandèmia ha estat molt dramàtica en molts sentits, per a la indústria farmacèutica ha suposat un trampolí per tornar a començar”. També ha posat èmfasi en el compromís del sector i ha aportat algunes dades rellevants.

Ha comentat el compromís amb la investigació i l’R+D, en què el farmacèutic és el sector núm. 1 a nivell espanyol; amb l’exportació, que es tradueix en 27 milions d’euros en valors, i amb la producció, que suposa 133 plantes actives a Espanya. No ha passat per alt el compromís amb l’ocupació, estable i igualitària, amb més del 50 % de dones, i amb la sostenibilitat, amb el 68 % dels materials reciclats mitjançant SIGRE.

Tot i així, per al president de la Comissió Assessora el compromís més important és amb la formació. "Considerem que és el paràmetre clau i diferenciador de la nostra indústria. Un dels grans encerts i de les grans eines és l’Institut de Formació Contínua IL3-UB", ha assenyalat.

Per acabar, ha volgut agrair a l’equip de l’IL3-UB que hagi tingut la indústria farmacèutica sempre en consideració. “Després de més de 30 anys col·laborant, la clau és mantenir aquest vincle que ens uneix a tots des del principi”, ha conclòs.

Cursos projectats cap al futur

A continuació, el Dr. Martí Pujol, director del Programa, ha exposat el programa del proper any acadèmic. Constarà, en total, de 35 cursos dividits en cinc àrees d’activitat. 24 seran presencials de 7 hores útils i 11 online de 3,5 hores útils.

Segons ha aclarit, d’entre tots els cursos, n’hi ha 25 d’actualització que permetran estar al dia i 5 de batejats com “cursos que es projecten cap al futur” i que responen als importants canvis que hi ha hagut a la indústria farmacèutica en els darrers anys. Entre aquests, destaquen la revolució digital, la indústria 4.0 i el Big Data; la intel·ligència artificial; els nous models de compres, finançament i preus dels medicaments, o la medicina personalitzada i la biotecnologia.

Com ha recordat el Dr. Martí Pujol, “el 90 % dels nostres alumnes vénen de la indústria farmacèutica, així que el programa està pensat per als nostres clients principals”.

Eines per a la supervivència del sector farmacèutic

La segona part de l’acte l’ha ocupat la conferència del Sr. David Tronchoni, expert en transformació digital, indústria 4.0 i intel·ligència artificial. El 2004 va fundar Edinn, una plataforma oberta per a la transformació digital de les indústries que busca millorar les ràtios d’eficiència productiva de les companyies, i també és fundador d’Anaimo, empresa de productes d’Intel·ligència Artificial.

Tronchoni ha començat afirmant que la seva ponència, titulada “Les eines per a la supervivència professional: Transformació Digital i Intel·ligència Artificial”, “no és una exageració”. El parlament s’ha centrat en la importància de la transformació digital i la IA, i en les grans línies de treball per augmentar la probabilitat d’èxit a qualsevol sector, també al farmacèutic.

Segons Tronchoni, el canvi de paradigma és controlar els processos en temps real amb indicadors, fent servir tecnologia per aconseguir un bon diagnòstic i aplicant la solució correcta. I, per aconseguir això, les persones són la clau. “Hem de tenir una ment flexible, estar oberts a coses noves i estar a punt per canviar. Sortir de la zona de confort”.

Un cop acabada la intervenció d’aquest expert, s’ha obert un torn de preguntes. Cal destacar la reflexió d’una assistent sobre la manca de referències a nivell farmacèutic del ChatGPT. Una carència que, segons el Sr. Tronchoni, acabarà cobrint-se al 100 %.

Així mateix, s’ha plantejat la manca de criteri a l’hora de valorar els articles científics i s’ha constatat que la IA té una comprensió multidimensional del que ha passat al món i entén el que passa, però encara no en temps real.

El Sr. Tronchoni ha donat per acabada la seva conferència amb un comentari revelador: “Es tracta de supervivència. Nosaltres tenim l’endoll de la Intel·ligència Artificial i, si cal, la podem desendollar”.

L’acte s’ha donat per acabat amb un dinar per a tots els assistents.