cabecera noticias Juliols 2024

Inaugurat el cicle de xerrades 'Viu Els Juliols' amb: De l'Impressionisme al surrealisme: París era una festa

Aquest 2024 tindrà lloc la 27a edició d’Els Juliols, els cursos d’estiu de la Universitat de Barcelona oberts a tothom i que es realitzaran entre l’1 i el 12 de juliol. Aquests cursos són de curta durada i tracten temes d’actualitat, d’interès social i de referència des d’una perspectiva multidisciplinària i crítica. Així, abracen diversos àmbits de coneixement: arts i humanitats, ciències socials, ciències naturals i de la salut i recursos i estratègies.

«Vive Els Juliols», nuevo ciclo de charlas para adelantarnos al verano

El cicle de xerrades ‘Viu Els Juliols’ serveix per poder conèixer i experimentar de primera mà quina serà l'oferta de l'escola d'estiu. És per aquest motiu que el 22 de maig a l'Institut de Formació Contínua de la Universitat de Barcelona ha tingut lloc la seva inauguració amb la presentació De l’Impressionisme al surrealisme: París era una festa, a càrrec del Dr. Sebastià Sánchez Sauleda, doctor en Història de l’Art i historiador per la Universitat de Barcelona.

L’explicació del nom d’aquesta xerrada té a veure amb el llibre d’Ernest Hemingway titulat París era una festa, en el qual s’expliquen les transformacions magnífiques i els canvis absoluts que van tenir lloc durant aquesta època.

Individualitat i llibertat, pilars fonamentals

El Dr. Sebastià ha fet èmfasi en “dos conceptes fonamentals per entendre aquest període: la individualitat, exemplificada en l’abandonament del col·lectiu deixant pas a la figura de l’artista com a gran protagonista, i la llibertat, a partir de revolucions socials, que exemplifica Eugène Delacroix amb la seva obra La Llibertat guiant el poble (1830)”.

Una llibertat i una individualitat que “van sorgir en un moment de la història convuls, marcat per una falsa democràcia amb l’etapa d’autoritarisme de Napoleó III. Va ser llavors quan a poc a poc tota la burgesia va posar en primer pla temàtiques que eren considerades menors, com els retrats o la captació de la vida moderna”. Un dels punts clau va ser l’arribada de la Tercera República Francesa, en què la llibertat, la igualtat i la fraternitat es van establir com a base de funcionament de l’Estat.

La revolució de l’art modern

Entrant de ple en el nucli de l’explicació, en paraules del Dr. Sebastià Sánchez: “L’impressionisme i el postimpressionisme buscaven trencar amb el sistema preestablert. Els autors ja no se cenyien a un llistat de temes tancat, sinó que es van començar a treballar temàtiques que no eren les essencials, com la naturalesa morta o els paisatges”. Així doncs, la figura humana va patir un cert retrocés en favor d’aquest paisatge. Es tracta d’un grup d’artistes heterogeni, lliure i individual. “L’impressionisme mai no va ser una escola, tothom tenia la seva personalitat. A més, va començar a aparèixer la voluntat de ser imprecisos, desapareixent d’aquesta manera la idea de la peça ben feta”, remarca.

D’altra banda, es tracta d’una etapa en què les dones van tenir una gran importància i es va revolucionar el mercat de l’art i també els cafès. Aquests últims es van convertir en un lloc de transmissió d’idees, en què l’autoritat no tenia res a dir. “Al cap i a la fi, el postimpressionisme és una reacció contra el naturalisme, en què la plasmació de l’angoixa i de les pors personals es va convertir en element clau, com es pot apreciar a El crit (1893) d’Edvard Munch. Es buscava prioritzar l’expressió en comptes del detall, alterant la percepció de l’espectador”, explica el Dr. Sánchez. Una de les moltes curiositats de l’esdeveniment ha estat quan el ponent ha afirmat que “tot i que existeixi la idea que l’inventor del cubisme és Pablo Ruiz Picasso, en realitat va ser Georges Braque”.

Finalment, el doctor Sánchez ha acabat la seva intervenció fent menció a André Breton, qui “va redactar el manifest surrealista, basat en l’automatisme psíquic pur a partir de l’inconscient i mostrant sentiments sobre les fòbies i l’ansietat. Gran exemple d’això és El gran masturbador (1929) de Salvador Dalí”.

Aprendre sobre l’olfacció

La propera xerrada del cicle ‘Viu Els Juliols’ serà L’olfacció: la química, la fisiologia i la fisiopatologia de l’olor, a càrrec de Juan José Moreno Aznarez, catedràtic de fisiologia del Departament de Nutrició, Ciències de l’Alimentació i Gastronomia del Campus de l’Alimentació de Torribera de la Universitat de Barcelona, i se celebrarà el 5 de juny a la seu de l'Institut de Formació Contínua de la Universitat de Barcelona.

Més informació i inscripcions