Gaudir UB. Historia y Antropología

La Mediterrània dels segles XVI al XIX: climatologia, desastres naturals i protecció divina

Sol·licita informació Matricula't

Dades bàsiques

Català
dimarts de 9:30 a 11:30 hores
17/9/2024
26/11/2024
Facultat de Geografia i Història - UB
Carrer Montalegre, 6 - 08001
Tanca

Procés de matriculació

Per iniciar el procés de matrícula hauràs de seguir els passos següents:

1 - Identifica’t

Si ja tens un usuari del nostre Campus Virtual, pots utilitzar les dades d’accés. Si encara no disposes d’un, podràs registrar-t’hi en iniciar el procés de matrícula.

2 - Omple el formulari de matrícula

Indica’ns les teves dades personals per poder tramitar la matrícula.

3 - Introdueix el codi de descompte si formes part d’un col·lectiu amb tarifa reduïda

Trobaràs tots els descomptes disponibles a l’apartat “Preus i descomptes” de la fitxa del curs.

4 - Configura el mètode de pagament i formalitza la teva matrícula

Has de realitzar tots aquests passos abans de l’inici de curs per finalitzar correctament el procés de matrícula.

Continuar matrícula

Presentació

Al llarg dels segles moderns, els europeus que vivien als territoris de la Mediterrània Occidental van haver de suportar tota una sèrie de calamitats i catàstrofes naturals que dificultaren seriosament la seva existència. Terratrèmols, volcans, epidèmies, inundacions o canvis climàtics extrems van sacsejar les vides i les mentalitats de les societats humanes d'aquests temps. Els homes i les dones es veien absolutament desprotegits i desprotegides davant d'aquestes adversitats, enviades per un Déu justicier que castigava els homes per la seva conducta. No els quedava, doncs, més remei que encomanar-se a tot un seguit de sants protectors que havien d'intercedir pels homes davant de Déu.

Aquest curs pretén mostrar als alumnes quines foren aquestes calamitats que colpejaren la població europea dels segles moderns i les respostes que aquesta donà per apaivagar la ira de Déu. Les classes seran impartides per una sèrie d'experts en la matèria que han dedicat els darrers anys de la seva carrera investigadora a l'anàlisi dels desastres i del paper dels sants protectors. Finalment, aquest curs aplega part dels projectes d'investigació DisComPoSE (Disasters, Communication and Politics in Southwestern Europe. The making of emergency response policies in the Early Modern Ages), de la Universitat de Nàpols Federico II, i GEHMO (Grup d'Estudis Històrics de la Mediterrània Occidental), de la Universitat de Barcelona.

Programa

1. Un món canviant: climatologia i desastres als segles moderns: La Petita Edat de Gel.
2. Intercessió divina per apaivagar a Déu. Santedat, canonitzacions i patronatge ciutadà a l'època moderna.
3. La pesta: un perillós tripulant a la Mediterrània Occidental. Històries urbanes i de devocions: Palermo, Milà, Nàpols.
4. Il·lustració, epidèmies, malaltia i mort als segles XVIII i XIX.
5. Viure a l'ombra del Vesuvi. La producció artística i literària vinculada a l'erupció del 1631.
6. Navegació, tempestes i protecció divina a la Mediterrània Occidental.
7. Temps d'aiguats, temps de sequeres. Climatologia catastròfica a la petita edat de gel.
8. Plagues de llagosta entre Barcelona i València al llarg del segle XVIII.
9. Almeria, Montesa, Lisboa: terratrèmols a la península en la època moderna.
10. Viure als segles de la catàstrofe.

Professorat

Alfredo Chamorro Esteban, professor associat del Departament d'Història i Arqueologia de la Universitat de Barcelona.

Milena Viceconte, investigadora post-doctoral del grup d'investigació europeu DisComPoSE, de la Universitat Federico II de Nàpols.

Ida Mauro, professora agregada del Departament d'Història i Arqueologia de la Universitat de Barcelona.

Sara Caredda, professora associada del Departament d'Història de l'Art de la Universitat de Barcelona.

Ramon Dilla, professor associat del Departament d'Història de l'Art de la Universitat de Barcelona.

José Antonio Ortiz, professor associat del Departament d'Història de l'Art de la Universitat de Barcelona.

Preus i descomptes

Públic en general

Col·lectius amb descompte

174 € 146 €

Per poder beneficiar-se de qualsevol descompte, aquest s’haurà d’introduir degudament en el moment de fer la inscripció. Un cop finalitzat el procés de matrícula, no s’aplicarà cap descompte.

A l’inici del procés de matriculació, el preu del curs es mostra sense descompte fins al moment en el qual l’interessat introdueixi el codi del col·lectiu al qual pertany. Els codis són:

• Comunitat UB: (MUB90U9B)
    Alumnat
    Personal d’administració i serveis
    Personal docent i investigador
    Membres del Grup UB
    Estudiants i antics estudiants de Gaudir UB, Els Juliols UB, Escola d’Idiomes Moderns, Universitat de l’Experiència i Estudis Hispànics
    Socis del col·lectiu Alumni UB
    Alumnes preinscrits a la Universitat de l’Experiència
  • Comunitat IL3-UB: (MUB90U9B) (alumnes, treballadors, docents).
  • Membres del Col·legi Oficial de Metges de Barcelona (CMB56U9B)
  • Membres del Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya (MCESCU9B)
  • Membres del Grup mineralògic català (GMICAT9B)
  • Persones amb discapacitat acreditada (GJ22231DIS)