Transferència de Patents i Know-how

9:00h a 14:30h

Preu

Hores bonificades

5,5 h. (Hores per poder realitzar el càlcul de la bonificació a empreses)

PRESENTACIÓ

Curs sobre transferència de patents i know-how. Redacció de contractes de cessió i de llicència.

La transferència d'una propietat, tant mitjançant cessió com mitjançant llicència, és molt habitual en el trànsit econòmic. Quan la propietat és intangible, com és el cas d'un dret de propietat intel·lectual (intellectual property, IP), la seva transferència és molt peculiar. I si el dret d'IP és una patent (amb un document públic de sol·licitud o concessió) o un know-how (sense documentació pública), aleshores la transferència de tecnologia (TT) —pública o secreta— ve condicionada per les peculiaritats del sistema de patents o del sistema de trade secrets, a més de per la mateixa naturalesa de la tecnologia transferida.

Tot això justifica un curs específic sobre transferència de patents i know-how, centrat en la redacció dels corresponents contractes de cessió i llicència, però tractant també altres tipus de contractes que sovint els acompanyen (opció, cotitularitat, confidencialitat, subcontractació de R+D, fabricació, transferència de materials, etc.).

L'alumne, tenint en compte els factors implicats, serà capaç de plantejar un acord de transferència de patent o know-how, i de plasmar el que s’acorda en clàusules contractuals adequades.

Les classes s'imparteixen a través de la plataforma Zoom i els assistents reben amb antelació tots els materials (diapositives i documentació complementària) en PDF.

Objectius

• Conèixer l'estructura típica d'un contracte, així com els diferents tipus de contractes que acompanyen la transferència de tecnologia (TT).
  • Analitzar els factors que s'han de tenir en compte en els contractes de cessió o llicència típics, així com la redacció de les clàusules corresponents, fent servir exemples i proporcionant plantilles en anglès i en castellà.
  • Comprendre les limitacions imposades per la legislació comunitària en matèria de defensa de la competència.

ACREDITACIÓ ACADÈMICA

Certificat d'Assistència per l'Institut de Formació Contínua de la Universitat de Barcelona.

Programa

· Introducció a la transferència de tecnologia i diferents tipus de contractes. Formes d’adquisició de la tecnologia. Tipologia dels acords amb tercers i estructura del contracte. Característiques pròpies dels principals contractes de transferència. Acords de cotitularitat, confidencialitat, subcontractació de R+D, MTA, opció, col·laboració tècnica, fabricació, subministrament, empresa-universitat, etc. Arxius-plantilles de contractes, en anglès i en castellà.

· L’objecte dels contractes i les clàusules típiques dels contractes de transferència de tecnologia. Objecte del contracte sobre cessió o llicència de tecnologia (patents i know-how) i incidència en els aspectes de la negociació. Principals aspectes a tenir en compte en els contractes de llicència de tecnologia: abast territorial i temporal, exclusivitat, altres limitacions de la llicència, termes econòmics de l'acord, obligacions de les parts, elements de control, indemnitat i millores, causes i efectes de la terminació.

· Exemples pràctics. Anàlisi de clàusules típiques de contractes i explicació del seu contingut, proporcionant arguments per defensar la inclusió o exclusió de pactes en el marc de negociacions contractuals.

· Normes antitrust com a limitació a la transferència de tecnologia. Facultats de les autoritats de la competència en el control de les pràctiques col·lusòries en matèria de transferència de tecnologia. Limitacions derivades de la normativa reguladora de la competència. Anàlisi dels tipus de clàusules que poden comportar riscos de competència i bases per al seu assessorament sobre la base de les pautes recollides al Reglament 316/2014 i de les directrius de la Comissió en matèria d'acords de transferència de tecnologia.

Destinataris

Adreçat a directius, gestors, tècnics o juristes implicats en la transferència de tecnologia. Fa referència especialment al sistema espanyol i s'aconsella haver assistit al Curs sobre fonaments de patents o haver rebut una formació equivalent.

PROFESSORAT

Dr. Miguel Vidal-Quadras
Doctor en Dret i advocat a Vidal-Quadras & Ramon. També és professor de Dret Mercantil a la Facultat de Dret de la Universitat Internacional de Catalunya (UIC) i director del màster europeu en Dret dels Negocis i de la Propietat Industrial i Intel·lectual de la UIC.

Núria Sans

E-mail: nuriasans@ub.edu