Posar el pacient al centre, clau de la innovació sanitària basada en valor

Professionals sanitaris debaten sobre les diferents eines de mesura en la innovació sanitària. Existeix consens davant la necessitat d'adaptar els processos per millorar l'experiència i els resultats de salut del pacient.

El Màster en Innovació Sanitària Basada en Valor, de l'Institut de Formació Contínua de la Universitat de Barcelona (IL3-UB), ha organitzat la sessió «Healthtalk: reptes de la innovació en l'atenció sanitària basada en valor» en la qual s'ha comptat amb diversos experts per debatre sobre els canvis que afecten els sistemes de salut i com donar resposta als grans desafiaments com ara l'envelliment i l'increment de la complexitat mèdica de la població, la manca de professionals o l'atenció a territoris amb poca densitat de població.

Poner al paciente en el centro, clave de la innovación sanitaria basada en valor

El Sr. Oscar Solans, director del Màster en Innovació Sanitària Basada en Valor, ha estat l'encarregat de donar la benvinguda a l'acte recalcant la importància de basar l'atenció en les persones: «El pacient ha de ser al centre, aquí és on la innovació sanitària basada en valor esdevé una oportunitat i una estratègia». Solans creu que aquest sistema no és una tendència o un objectiu llunyà, sinó «una necessitat urgent».

Casos d'èxit

Després del seu discurs inicial, ha donat pas a l'exposició de dues experiències pràctiques basades en valor que s'han presentat. La primera d’elles ha anat a càrrec del Sr. Emmanuel Gimenez, HEOR a l'Hospital Universitari Vall d'Hebron, que ha explicat com recullen informació per optimitzar el procés i millorar l'atenció a través de PROM. Concretament, a l'exemple exposat, els qüestionaris PURE4 a pacients d'artritis psoriàsica han permès anticipar lesions i realitzar primeres visites més eficients per reduir així l’evolució de les lesions.

També la Sra. Maria Gutiérrez San Miguel Guilera, coordinadora de la Unitat de Processos Hospitalaris a l'Hospital Universitari Vall d'Hebron, ha defensat que la innovació és necessària «per atendre necessitats no cobertes dels pacients» i ha explicat com la metodologia Lean, que consensua de manera multidisciplinària els punts de no valor des de la perspectiva del pacient, els ha servit per crear nous models organitzatius que eliminin aquest no valor, que representa més del 50 %: «Ens organitzem per àrees de coneixement i no de servei». Segons Gutiérrez, per assolir els objectius de la innovació sanitària basada en valor és fonamental «un canvi cultural massiu».

Eines i canvi cultural

A continuació, s'ha donat pas a la taula rodona que ha moderat el Sr. Tino Martí, coordinador del Màster en Innovació Sanitària Basada en Valor de l'IL3-UB, i en la qual han participat el Sr. Carles Illa, director de Healthcare IQVIA; el Sr. Jordi Martínez, president de la Societat Catalana de Salut Digital; i la Sra. Ana Álvarez, de la Gerència Territorial Metropolitana Sud de l'ICS. Els ponents han coincidit en què els PROM i PREM són un punt de partida per al canvi de model, però el més important és integrar-los a la gestió del servei.

Per a Illa, estem encara en un estat incipient com a sector per mesurar el que realment importa: «Estem començant el camí al qual cada cop s’hi sumen més centres. Veurem el seu impacte més endavant. El tema cultural és el principal fre que tenim». Martínez ha donat suport a aquesta línia argumental manifestant que «es necessiten infraestructures de dades, però que el més important és la cultura de l'organització, un factor clau per a la seva integració i per al canvi dels processos».

Ana Álvarez també ha demanat «canviar les preguntes de l’examen, ja que no es tracta de fer més, sinó millor i, sobretot, amb un propòsit. No cal mesurar tant l'activitat, com el resultat, necessitem dades qualitatives».

Abans d'acomiadar el públic present, Oscar Solans ha fet una crida a l'acció als professionals sanitaris per incorporar les innovacions basades en valor als centres.